Aankoop van een huis

Na het kopen van een huis vindt de juridische overdracht plaats bij de notaris. De notaris heeft informatie nodig van onder meer de verkoper, de koper, de makelaar, de bank en de openbare registers zoals het kadaster.

In deze video legt de notaris uit wat een notaris doet bij de overdracht van een woning. Wilt u meer video’s zien over dit onderwerp? Klik dan op: video’s.

De rol van de notaris bij de aankoop van een huis

Na controle van alle relevante gegevens verstuurt de notaris het ontwerp van de akte en de afrekening naar de betrokkenen. Op de afrekening staan alle relevante financiële gegevens. De notaris controleert onder meer de bevoegdheid tot overdracht van de verkoper, faillissement van de verkoper en overdracht vrij van hypotheken en beslagen.

Koopakte

De akte die bij de verkoop tot stand komt wordt ook wel de koopakte genoemd. Een meer gangbare term hiervoor is de ‘voorlopige koopovereenkomst’. In deze akte staan alle afspraken die gemaakt zijn door koper en verkoper. Wanneer deze is ondertekend, kan de notaris de akte van levering gaan maken. Deze akte maakt de (ver)koop van het huis officieel.

Inschrijving bij kadaster

Direct na de overdracht wordt een afschrift van de akte ingeschreven bij het kadaster. Pas na een laatste controle (er moet eerst zekerheid worden verkregen dat de eigendom vrij en onbezwaard bij de koper terecht is gekomen) vindt de financiële afwikkeling plaats en wordt onder meer de koopprijs aan de verkoper uitgekeerd.

Meer informatie?

Neem contact op of vraag een offerte aan.

Neem contact op
Share This