De populariteit van de webshop is onmiskenbaar. Sinds 2013 is het aantal webshops gestaag toegenomen, zoveel zelfs dat we vandaag de dag meer webshops tellen dan fysieke winkels. Zit jij er ook over na denken om een eigen webshop te beginnen? De Kamer van Koophandel geeft een aantal belangrijke tips voor het beginnen van een webshop.

 

1. Ga na of je webshop een onderneming is

Aan de hand van een aantal criteria kun je kijken of jouw webshop onder een onderneming valt. Onder deze criteria vallen onder andere de winstgevendheid en het aantal klanten van je webshop. Deze criteria kun je hier vinden.

 

2. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Is je webshop een onderneming? Dan moet je je inschrijven bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Schrijf je deze in als eenmanszaak of vof? Dan zorgt de KvK ervoor dat je direct wordt aangemeld bij de Belastingdienst en ontvang je direct een btw-nummer.

 

3. Registreer de domeinnaam

Het domein is het internetadres van je webshop. De domeinnaam moet worden geregistreerd. Hierbij is het van belang dat de domeinnaam nog niet bestaat en dat je het auteursrecht, merkenrecht en handelsrecht van een ander bedrijf respecteert.

 

4. Bekijk de voorwaarden voor een webshop aan huis

Wanneer je je webshop vanuit huis wilt runnen is het van belang dat de buren hier geen overlast van hebben. Controleer het bestemmingsplan van je gemeente om na te gaan wat wel en niet mag.

 

5. Bekijk welke belasting je moet betalen

Wanneer je webshop een bron van inkomen is, word je waarschijnlijk door de Belastingdienst als ondernemer voor de inkomstenbelasting gezien. Dit betekent dat je belasting moet betalen over de winst uit je onderneming. Over de meeste producten en diensten moet omzetbelasting worden betaald. In Nederland zijn 3 btw-tarieven, namelijk het 0%-tarief, het 6%-tarief en het 21%-tarief. Voor bepaalde goederen en diensten geldt een uitzondering. Je kunt de btw doorberekenen in de consumentenprijzen en na verkoop afdragen aan de Belastingdienst.

 

6. Zorg dat je administratie op orde is

Bij het beginnen van een webshop is het van belang dat je je administratie goed bijhoudt: elke onderneming is hier wettelijk toe verplicht. Je administratie moet aan een aantal regels voldoen.

 

7. Houd je aan de regels voor online verkoop

Elke webshop moet zich aan een aantal regels houden, zoals:

  • De informatie over je webshop
  • Cookies
  • Aanbod
  • Bedenktijd
  • Levering
  • Garantie
  • Bestelproces
  • Betaling
  • Privacy statement

8. Algemene voorwaarden gebruiken

Het is aan te bevelen om algemene voorwaarden te gebruiken om de risico’s te verkleinen. Met deze algemene voorwaarden is het voor klanten gelijk duidelijk welke rechten en plichten zij hebben.

 

9. Controleer de regels voor producten, verpakkingen en etikettering

Producten die door consumenten gebruikt kunnen worden dienen aan een aantal producteisen te voldoen. Ook de verpakkingen en etiketten dienen aan een aantal eisen te voldoen. Controleer wat deze eisen zijn en of jouw producten, verpakkingen en etiketten hieraan voldoen.

 

10. Bekijk wat Thuiswinkel.org voor je kan betekenen

Bij Thuiswinkel.org kun je terecht voor het aanvragen van een keurmerk voor je webshop of voor het downloaden van modelvoorwaarden. Daarnaast kun je hier terecht voor advies, marktonderzoek en klachtenbemiddeling.

Ben je van plan om je eigen webshop te beginnen? Speciaal voor starters heeft de Kamer van Koophandel de Startersdag in het leven geroepen. De KvK Startersdag zal plaatsvinden op 30 juni.

 

Meer informatie?

Neem contact op of vraag een offerte aan.

Neem contact op
Share This