Wanneer je te maken krijgt met identiteitsfraude kan dit aanzienlijke gevolgen hebben. Oplichters kunnen tegenwoordig veel doen met alleen al een kopie van je identiteitsbewijs, zoals het openen van een telefoonabonnement. Je kunt er zelf echter veel aan doen om identiteitsfraude te voorkomen. Wij geven je een aantal maatregelen die ervoor moeten zorgen dat het risico op identiteitsfraude zo klein mogelijk blijft.

1. Bewaar je identiteitsbewijs op een veilige plek

De identiteitsbewijzen van tegenwoordig – paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen – zijn steeds moeilijker om te vervalsen. Criminelen proberen daarom in gestolen identiteitsbewijzen te handelen. Gestolen identiteitsbewijzen worden zelfs bij identiteitscontroles niet altijd herkend, er zijn immers meer mensen die niet op de foto van zijn of haar identiteitsbewijs lijken. Het is daarom aan te raden om je paspoort, ID-kaart en rijbewijs op een veilige plek te bewaren.

2. Beveilig je brievenbus

Wanneer je een open brievenbus hebt, kunnen oplichters op een eenvoudige wijze aan vertrouwelijke documenten komen. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt dat er oplichters post uit je brievenbus hengelen, je bent ze altijd een stap voor door er een slot op te zetten of een stevige borstel achter de klep te monteren.

3. Zorg dat je digitale accounts extra goed beveiligd zijn

Voor hackers is het vrij eenvoudig om het wachtwoord van bijvoorbeeld je e-mail of social media accounts te achterhalen. Het is daarom slim om niet overal hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Daarnaast is het aan te raden om, wanneer mogelijk, gebruik te maken van een dubbele verificatie. Dit betekent dat je niet alleen inlogt met een wachtwoord, maar ook met een code die je bijvoorbeeld per SMS toegestuurd krijgt. Hierdoor kunnen oplichters niets met je wachtwoord doen als ze je telefoon niet hebben. Een dergelijke verificatie is bijvoorbeeld al ingevoerd bij DigiD: om online zaken te doen met je identiteit, kun je ervoor kiezen om zowel in te loggen met een wachtwoord als een extra code per SMS.

4. Kijk uit voor de babbeltruc

Het is van belang om te onthouden dat grote instanties als banken of energiemaatschappijen nooit telefonisch zullen vragen naar je (inlog)gegevens. Dit gebeurt alleen wanneer jij zelf naar de instantie belt en er geverifieerd moet worden of je bent wie je zegt dat je bent. Wees daarom alert wanneer je wordt gebeld door een instantie en er naar je gegevens wordt gevraagd: je hebt waarschijnlijk te maken met een oplichter.

5. Wees voorzichtig met kopieën van identiteitsbewijzen

Wanneer er online gevraagd wordt om een kopie van je identiteitsbewijs te sturen voor bijvoorbeeld concertkaartjes die worden aangeboden, is de kans groot dat je te maken hebt met een oplichter. Stuur online nooit een kopie van je identiteitsbewijs op.
Toch kan het zo zijn dat organisaties, bijvoorbeeld het bedrijf waar je voor werkt, een kopie nodig hebben. Je kunt dan een aantal maatregelen nemen waardoor de kopie onbruikbaar wordt voor anderen:

  • Zet op de kopie dat het een kopie is
  • Schrijf op de kopie voor wie het is
  • Schrijf een datum op de kopie
  • Streep je burgerservicenummer door op de kopie

Om je een handje te helpen heeft de Rijksoverheid de Kopie ID app ontwikkeld. Deze app helpt jou om een veilige kopie van je identiteitsbewijs te maken, één waar oplichters niets aan zullen hebben.

6. Herken phishingmails

“Phishing” betekent hengelen naar gegevens. Met phishingmails proberen oplichters achter je gegevens te komen door zich voor te doen als een grote instantie, bijvoorbeeld je bank. Deze e-mails zijn gelukkig snel te herkennen. Zo zitten er vaak taalfouten in, wijkt de opmaak van de e-mail af van die van de echte instantie en ook is de mail niet persoonlijk naar jou gericht. Daarnaast bevatten de e-mails vaak foute links, zijn er bijlagen toegevoegd die virussen kunnen bevatten en wil de zender van de e-mail graag een snelle reactie. Aan te raden is om nooit op de link in de e-mail te klikken om in te loggen. Wanneer je er niet zeker van bent of het om een phishingmail gaat, kun je zelf naar de inlogpagina van de instantie gaan. Je weet dan zeker dat de link waar je op inlogt niet nep is.

7. Vernietig persoonlijke gegevens in oude documenten

Wanneer je post of documenten waarin vertrouwelijke gegevens te vinden zijn weg wilt gooien, vernietig deze dan eerst. Zorg dat niets van je persoonlijke gegevens meer te lezen valt, want oplichters kunnen hiernaar op zoek gaan tussen het afval. Zorg ook dat wanneer je een tablet, laptop of telefoon wegdoet, je deze eerst helemaal leeghaalt.

8. Wees voorzichtig op social media

Wees er zeker van dat je nooit foto’s deelt op social media waarop vertrouwelijke gegevens of identiteitsbewijzen te zien zijn. Daarnaast is het slim om je profiel alleen openbaar te maken voor mensen die je kent. Wanneer oplichters gegevens van je in handen krijgen is het erg gemakkelijk om zich als jou voor te doen op social media.

Hou het risico op identiteitsfraude zo klein mogelijk

Wanneer je deze, vaak kleine maatregelen neemt zorg je er zelf voor dat het risico op identiteisfraude zo klein mogelijk blijft. Wees oplichters voor en zorg dat je erg voorzichtig omgaat met je persoonlijke gegevens! Het is de taak van de notaris om jouw gegevens met de uiterste zorg te behandelen. Neem contact met ons op om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen.

Bron: Rijksoverheid

Meer informatie?

Neem contact op of vraag een offerte aan.
Share This