Appartementsoverdracht en betalingsachterstanden: hoe zit het?

Als een (flat)gebouw middels een splitsingsakte in verschillende appartementen wordt opgedeeld, wordt tegelijk ook een VvE, vereniging van eigenaren, opgericht. Wanneer je een appartement koopt verkrijg je een appartementsrecht (het recht op een deel – een appartement – van het gebouw) en ook word je lid van de VvE. Omdat je met meerdere bewoners een gebouw beheert, ben je ook samen verantwoordelijk voor gezamenlijke ruimtes en onderhoud van het gebouw. Dit onderhoud wordt in de VvE geregeld.

Betalingen aan de VvE

Voor het onderhoud van het gebouw en de gemeenschappelijke ruimtes binnen het gebouw is natuurlijk geld nodig. VvE’s zijn straks verplicht om jaarlijks een minimumbedrag te reserveren, maar sowieso maakt het bestuur van een VvE elk jaar een exploitatierekening en een begroting waarop de bedragen staan die door de leden – de eigenaren van appartementsrechten – moeten worden betaald.

Overdracht appartementsrecht en betalingsachterstand vorige eigenaar

Maar wat als je een appartement koopt en de vorige eigenaar heeft een betalingsachterstand bij de VvE? Volgens de wet kun jij dan aansprakelijk worden gesteld voor het gedeelte van de achterstand van het lopende en het vorige boekjaar.

Reglement betalingsachterstand

In een reglement kan worden vastgesteld in hoeverre jij of de vorige eigenaar aansprakelijk zal zijn voor de betalingsachterstand. Dit kan ook worden vastgesteld voor bedragen die later pas opeisbaar zullen worden.

Belang VvE

Aan de notariële overdrachtsakte moet een verklaring van de VvE worden gehecht waarin de afspraken uit het reglement staan. Zowel jij, de koper, als de VvE moeten zich hieraan houden. In mei 2005 is de wet uitgebreid om kopers van appartementen te beschermen. Ten eerste is de VvE geheel verantwoordelijk voor eigen administratie: als de betalingsachterstand te laag is ingeschat, ben jij als koper niet verantwoordelijk voor het verschil tussen het geschatte bedrag en het daadwerkelijke bedrag. Daarnaast spreekt de notaris een termijn af met de VvE voor het aanleveren van de verklaring. Als de verklaring niet binnen de termijn wordt geleverd, heb je als koper ook geen betalingsplicht. De koop van een appartement kan dus altijd doorgaan als de verklaring niet op tijd wordt geleverd.

Meer informatie?

Neem contact op of vraag een offerte aan.
Neem contact op
Share This